نیکان ماکو

تفاهمنامه همکاری آذربایجان غربی و استانهای مرزی ترکیه امضا شد

رضا محمدزاده | چهارشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۴:۳۲ ب.ظ

نیکان ماکو :  تفاهمنامه همکاریهای اقتصادی همزمان با آیین اختتامیه پنجمین اجلاس مشترک اقتصادی آذربایجان غربی و استانهای مرزی ترکیه بین استاندارآذربایجانغربی و استاندار ایغدیر ترکیه به امضا رسید.    

 در این تفاهم نامه گسترش همکاریهای اقتصادی، فرهنگی، گردشگری، تجاری، آموزشی، علمی، دانشگاهی و همچنین حل مسائل و مشکلات مربوط به ترانزیت و گمرک در مرزهای مشترک مورد تاکید دو طرف قرار گرفته است.

در این تفام نامه تسهیل و روان سازی ناوگان ورودی و خروجی از طریق مرز بازرگان - گوربلاغ، مورد تاکید قرار گرفت و طرف ترک متعهد شد تا ۴۵ روز آینده عملیات ساختمانی درب دوم را اتمام به طوری که دو درب ورود و دو درب خروج آماده بهره برداری شود. طرف ایرانی نیز تعهد به اتمام  فعالیت عمرانی در نزدیکترین زمان ممکن را پذیرفت.

همچنین مقرر شد در راستای رفاه مرز نشینان دو کشور، با توجه به زیرساخت ها و امکانات موجود، ایجاد خط ریلی جدید بین قره تپه سلماس و وان (به صورت رفت و برگشت) را به طور روزانه از طریق دست اندرکاران ذیربط در تهران و آنکارا پیگیری شود.

طرفین به توافق رسیدند که در جهت افزایش رفاه، معیشت و استانداردهای سطح زندگی مرزنشینان در مناطق  به ویژه ساری سو، رازی و سرو نسبت به فعال سازی و افزایش مراودات و ایجاد بازارچه جدید برای تجارت مرزی در مرز کوزه رش و  گلینجک در قالب هشتمین جلسه کمیته تجارت مرزی فی مابین دو کشور مطرح و اقدام شود.

طرفین ضمن تاکید بر فعال‌تر شدن کمیته مشترک بازرگانی میان اتاق‌های بازرگانی ارومیه- وان، برای تاسیس شوراهای مشترک مشابه میان اتاق‌های بازرگانی ارومیه با آغری، ایغدیر و حکاری برای توسعه همکاری‌های فی مابین با برگزاری نمایشگاه‌های مشترک تجاری، صنعتی و کشاورزی و تبادل هیأت‌های تجاری بصورت دوره‌ای توافق کردند.

بر اساس این تفاهم نامه دو طرف ضمن ابراز رضایت از روند ساخت و ساز در دروازه‌های گمرکی دو کشور و تقویت زیرساخت‌ها در گمرکات سرو – اسن‌ دره، رازی – کاپی‌کوی و بازرگان – گوربلاغ، بر استقرار تمام ارگان‌ها و سازمان‌های ذیربط ازجمله ایستگاه‌های قرنطینه دامی و کشاورزی، استاندارد، با هدف تسهیل و روان‌سازی صادرات و واردات کالا در این دروازه‌های گمرکی، تاکید کردند.

همچنین مقرر شد برای ایجاد بسترهای لازم به منظور تردد حداقل روزانه ۱۰۰۰  دستگاه کامیون ( ۵۰۰ دستگاه از هر طرف) در اجرای پروتکل فی مابین از طریق مرز بازرگان – گوربلاغ اجرا شده و موضوع مشکلات حمل و نقل جاده ای را از پایتخت های دو کشور (تهران – آنکارا) پیگیری شود.

طرفین درخصوص پیگیری موضوع ایجاد رویه‌های انطباق و شناساندن آزمایشگاه‌های استاندارد، آموزش و بازدید کارشناسان از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری یکدیگر توافق کردند.

با توجه به توافقات وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و وزیر اقتصاد ترکیه، برای تسهیل اجرایی شدن تعرفه های ترجیحی، طرفین توافق نمودند نسبت به هماهنگی برگزاری سمینارهای توجیهی و اطلاع رسانی در سطح استان های مرزی دو کشور اقدام کنند.مقرر شد اولین همایش طی چهار ماه آینده در ارومیه - وان (۱-همایش سرمایه گذاری معدن در ارومیه/ ۲- همایش سرمایه گذاری پتروشیمی در میاندوآب یا مهاباد/ ۳-همایش سرمایه گذاری لجستیک و حمل و نقل در وان) برگزار شود.

منطقة آزاد تجاری و صنعتی ماکو و منطقة ویژه اقتصادی سلماس، از سرمایه‌گذاران و شرکت‌های ترکیه‌ای جهت سفر به این مناطق و انجام مذاکرات و بررسی‌های لازم برای سرمایه‌گذاری و فعالیت در این منطقه دعوت نمود. این دعوت از طرف هیأت ترک پذیرفته شد و مقرر گردید هیأت هایی میان اتاق های بازرگانی و صنایع ارومیه و وان برای پیگیری این توافقات مبادله شود.

طرفین بر آمادگی خود برای تقویت همکاری‌ها در حوزه گردشگری و بویژه گردشگری سلامت، ساخت هتل، تأسیسات و مناطق نمونة گردشگری، تأکید نمودند و مقرر گردید، هیئت هایی میان بخش‌های بهداشت و درمان و سازمان‌های گردشگری استان‌های مرزی دو کشور طی یکماه آینده مبادله شود.

طرفین برای برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های مشترک گردشگری و نیز برگزاری تورهای مشترک گردشگری از شهرهای مختلف استان‌های مرزی دو کشور توافق نمودند و مقرر شد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان آذربایجان غربی، اتحادیه دفاتر خدمات گردشگری و اتحادیه‌های توریسم در استان‌های شرقی ترکیه و ادارات فرهنگ و توریسم استان‌های مذکور مقدمات لازم را برای اجرای این بند از تفاهم‌نامه، در طی ماه‌های آینده  فراهم کنند.

دانشگاه ارومیه و دانشگاه یوزنجی ایل وان برای برگزاری مشترک چهارمین همایش مثنوی معنوی و مولانا در شهر وان و به میزبانی دانشگاه یوزنجی ایل وان، طی سه ماه آینده توافق نموده و همکاری فی مابین دانشگاه های ارومیه و یوزنجی ایل وان را طرفین الگوی مناسب برای سایر دانشگاه های دو طرف مورد تایید قرار دادند.

طرف ترک در چارچوب پروژه مولانا خواستار کسب مجوزهای قانونی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران در مورد تبادل دانشجو و استاد شد. طرف ایرانی موضوع را به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انعکاس خواهد داد.

طرف ایرانی برای همکاری با استان‌های مرزی ترکیه در موضوع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در رشته‌های مختلف و تبادل تجربه و برگزاری جلسات مشترک، اعلام آمادگی نموده و طرف ترکیه‌ برای بررسی پیشنهاد طرف ایرانی (اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان غربی) قول مساعد داد.

طرفین موضوع مبادله کارشناس و متخصص در موضوع حوادث طبیعی و غیرمترقبه و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مانورهای مشترک را بررسی و مقرر گردید با هماهنگی سازمان‌های مرکزی در تهران و آنکارا نسبت به تحقق آن اقدام کنند.

دانشگاه های ارومیه، علوم پزشکی ارومیه و سایر دانشگاههای استان  آذربایجان غربی و دانشگاه‌های وان، آغری، ایغدیر و حکاری بر انجام همکاری‌های علمی فیمابین، بویژه برگزاری پانل‌های علمی و فنی مشترک بصورت دوره‌ای  و همچنین تبادل تجربیات در زمینه بیان زدایی، حفظ منابع  طبیعی و توسعه فعالیت های کشاورزی  توافق کردند.

دانشگاه های ارومیه، علوم پزشکی ارومیه و سایر دانشگاههای استان  آذربایجان غربی و دانشگاه‌های ایغدیر و حکاری درخصوص آغاز همکاری‌های مشترک علمی و دانشگاهی و انجام سفرهای دوره‌ای روسا و مسئولان دانشگاه‌های مذکور با هدف آشنائی با امکانات و ظرفیت‌های علمی یکدیگر، به توافق رسیدند.

طرفین بر گسترش همکاری‌های فیمابین در حوزه مسایل شهری، برگزاری هفته‌های فرهنگی، جشنواره‌های هنری (شب های شعر، تئاتر، موسیقی و ... ) تبادل هیات ها و انجام مسابقات تیم های ورزشی، بصورت دوره‌ای در شهرهای استان آذربایجان غربی با شهرهای وان، آغری، ایغدیر و حکاری و نیز عقد سند خواهرخواندگی میان شهرهای مذکور تاکید و تفاهم کردند.

طرفین توافق کردند ششمین اجلاس همکاری های مشترک اقتصادی استان آذربایجان غربی با استان های مرزی ترکیه با ایران در وان برگزار گردد. زمان برگزاری اجلاس متعاقبا توسط طرف ترک از طریق مجاری دیپلماتیک به طرف ایرانی اعلام خواهد شد.مهر

  • رضا محمدزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی