نیکان ماکو

۱۸ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

 نیکان ماکو:

در پایان دومین روز ثبت نام از کاندیداهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تعداد داوطلبین به 9 نفر رسید.
به گزارش سایت اطلاع رسانی فرمانداری شهرستان ماکو ، " شاهین علیزاده " رئیس مرکز حوزه انتخابیه ماکو ، شوط ، پلدشت و چالدران با اعلام این خبر گفت : در دومین روز ثبت نام از کاندیداهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی یک نفر از کاندیداها در ستاد انتخابات کشور و یک نفر در مرکز حوزه انتخابیه نسبت به ثبت نام اقدام نمودند.
وی افزود : با احتساب نام نویسی هفت نفر در اولین روز تعداد ثبت نام کنندگان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه ماکو ، شوط ، پلدشت و چالدران به 9 نفر رسید.
فرماندار ماکو در پایان خاطر نشان ساخت : ثبت نام از داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از روز شنبه مورخ 1394/09/28 تا پایان روز جمعه مورخ 1394/10/04 جمعاً به مدت 7 روز ادامه خواهد داشت.
  • رضا محمدزاده

نیکان ماکو:

 

فرماندار ماکو گفت: درج خبربا عنوان برگزاری همایش بزرگ ۹ دی در ماکو در خبرگزاری فارس را تکذیب می کنم.

شاهین علیزاده در گفتگو با خبرماکو با اعلام این خبر گفت: درج خبری تحت عنوان برگزاری همایش بزرگ ۹دی در ماکو درخبرگزاری فارس در استان آذربایجان غربی را تکذیب می کنم .

وی در ادامه افزود: انتظار ما از رسانه ها و خبرگزاری این است در درج اخبار دقت لازم را داشته باشند و در صورت واقعیت آن را انعکاس دهند.

فرماندار ماکو تصریح کرد:درج خبر از زبان فرماندار بدون مصاحبه و صحت در یک خبرگزاری معتبر جای تاسف دارد.

لینک خبر درج شده در خبرگزاری فارسhttp://khabarfarsi.com/ext/15201235

  • رضا محمدزاده

نیکان ماکو :

استاد ابراهیم خلیل قربان زاده دکتری حقوق و ازاساتید حقوق دانشگاههای ماکو بعد از سالها مطالعه و تحقیق و تدریس افتخار بزرگی را برا شهر ماکو و جامعه حقوقی ایران و خودش رقم زد.

دکتر قربان زاده  علاوه بر علم حقوق دارای سجایای اخلاقی فراوان و منشی والاست.به استاد و افتخار شهرمان این موفقیت بزرگ را تبریک عرض مینماییم.

استاد قربان زاده پس از سالها تلاش طاقت فرسای علمی و تحقیقی با کمک خداوند مهربان اولین اثر حقوقی گرانبهای خود را در اختیار کل جامعه حقوقی کشور و شهرمان قرار داد.

ازین استاد فرهیخته و با اخلاق ماکویی بزودی شش اثر دیگر نیز منتشر خواهد شد تا افتخار دیگری نیز بر افتخارات خود بیفزاید.

بزودی ازین نویسنده و استاد حقوق ماکویی منتشر خواهد شد:

1-مباحث اساسی عقود معین - حقوق مدنی 6 به زبان ساده

2 -مباحث اساسی حقوق مدنی 3 به زبان ساده

3- مباحث اساسی حقوق مدنی 4 به زبان ساده

4 - مباحث اساسی حقوق مدنی 1و2 به زبان ساده

5 - مباحث اساسی حقوق مدنی 5 به زبان ساده

6 - مباحث اساسی حقوق مدنی 8 به زبان ساده

با تبریک مجدد محضر استاد محبوب حقوقی شهرمان ،آرزوی موفقیت روز افزون را از درگاه خداوند متعال برا این محقق برجسته ماکویی داریم.

  • رضا محمدزاده

حسین شریفی با شایستگی به مقام پنجمی جودوی کشور رسید.

رضا محمدزاده | شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۹ ق.ظ

  • رضا محمدزاده

  • رضا محمدزاده

نان بازارچه‌های مرزی سرسفره مرزنشینان

رضا محمدزاده | جمعه, ۲۷ آذر ۱۳۹۴، ۰۱:۴۰ ب.ظ

نیکان ماکو :

 

خبرگزاری خانه ملت- گروه اقتصادی: امروزه تبادلات تجاری به عنوان موتور رشد و توسعه معرفی شده و کشورهای در حال توسعه برای رسیدن به توسعه به دنبال حضور جدی تر در تجارت جهانی هستند. از جمله روش های حضور در تجارت جهانی گسترش مبادلات منطقه ای بین کشورها است که ایجاد بازارچه های مرزی از راهکارهای موثر در گسترش مبادلات بین منطقه ای به شمار می آید.

این گونه مبادلات علیرغم غیررسمی و محلی بودن،نقش پراهمیتی در مبادلات میان کشورهای همسایه دارند و باعث، توسعه یافتگی اقتصادی مناطق مرزی و رفاه نسبی در این مناطق می شود و از بروز مشکلاتی همچون قاچاق کالا، مهاجرت و بیکاری جلوگیری می کنند.

 

کردستان،کرمانشاه،ایلام، سیستان و بلوچستان، خراسان،آذربایجان شرقی و غربی،مازندران، گلستان ،گیلان و .. از جمله استان هایی هستند که دارای بازارچه های مرزی فعال و نیمه فعال می باشند.

درراستای چگونگی توجه به رونق بازارچه های مرزی و بهره گیری از فرصت‌های پیش آمده برای اقتصاد کشورمان، گفت وگویی با نمایندگان مردم در مجلس انجام داده ایم، که درذیل به آن می پردازیم:

         

 

 

بسته شدن بازارچه مرزی مریوان وبیکاری 40 هزارنفر بازرگان

امید کریمیان درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت،با بیان اینکه فعالیت بازارچه های مرزی چرخه اقتصادی شهرهای مرزی کشور را به گردش درمی آورد،گفت: مرزنشینان برای تردد و تبادلات تجاری خود دربازارچه مرزی مریوان هفته ای یک تا سه بار اجازه تردد دارند و می توانند تا یک میلیون تومان کالا وارد کنند.

نماینده مردم مریوان و سروآباد درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: معمولا در هر خانواده مریوانی یک نفر مشغول به این فعالیت تجاری است که فقط نقش وارد کننده را دارند و کالاها از افرادی است که هزینه خرید کالا را پرداخت می کنند درواقع این افراد (پیله ور) به این شغل مشغول بوده و فقط در ازای واردات هزینه حمل می گیرند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآورشد: به طور متوسط 30 تا 40 هزار نفر در مریوان دارای کارت بازرگانی هستند و به داد وستد تجاری ( پیله وری) مشغول هستند.

 

لزوم ساماندهی بازارچه های مرزی

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: درحال حاضر بازارچه های مرزی کردستان (مریوان وسروآباد) بسته شده اند و انتظار می رود تا مسئولان مربوطه برای فعال کردن دوباره آن ها اقدام جدی به عمل آورند.

وی با اشاره به اینکه در خصوص تعطیلی بازارچه مرزی مریوان در مجلس تذکردادیم، عنوان کرد: ما خواستار این هستیم تا سریعا این بازارچه ها ساماندهی و تعیین تکلیف شوند.

کریمیان رونق اقتصادی شهر مریوان را در باز شدن این بازارچه دانست و گفت: این بازارچه منبع درآمدی برای خانوارهای ساکن مریوان است و از زمانی که بسته شدن آن اعلام شده است، دریافت یارانه را می توان تنها منبع مالی مردم این منطقه دانست.

ظرفیت وفضاهای اقتصادی مناسب همچون مهران مورد توجه قرار گیرند

از سویی دیگر،احمد شوهانی درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درخصوص بازارچه های مرزی در استان ایلام، گفت: باید ظرفیت وفضاهای اقتصادی مناسب کشورمان همچون منطقه مهران در استان ایلام مورد توجه قرار گیرند تا علاوه برایجاد بسترهای مناسب اقتصادی شاهد صادرات محصولات داخل به دیگر کشورها باشیم. 

وی افزود:به طورحتم با تصویب طرح منطقه آزاد مهران درمجلس مشوق های لازم برای سرمایه گذاری و بهبود وضعیت استان های مرزی همچون ایلام فراهم می شود.

نماینده مردم ایلام، ایوان، مهران و چرداول درمجلس شورای اسلامی،افزود:بسیاری از زیرساخت‌ها در شهرهای مرزی در دوران جنگ از بین رفته است، باید برای بهبود وضعیت و توسعه اقتصادی در این مناطق توجه ویژه ای کرد.

شوهانی، تصریح کرد:با تصویب لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری -صنعتی در مهران بسیاری از سرمایه گذاران با سرمایه گذاری دراین مناطق بهبود وضعیت را رقم می زنند و شاهد رونق اقتصادی،اشتغال آفرینی و صادرات خواهیم بود.

            

قانون باید معیارهای کاری را برای مرزنشینان درنظر بگیرد

همچنین، حامد قادرمرزی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،درخصوص فعالیت بازارچه های مرزی استان کردستان، گفت:برای افرادی که مبادلات مرزی انجام می دهند کلمه قاچاقچی را به کار می بریم. فردی که در شهرهای مرزی اقدام به مبادله 10 کیلو چای و یا 100 قالب صابون می کند با فردی که دست به قاچاق مواد مخدر می زنند ، متفاوت بوده  و نباید واژه قاچاقچی را برای این مرزنشینان به کار برد.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از ممنوع شدن مرزنشینان درفعالیت‌های دامی و کشاورزی در حدود مرزها، افزود: 40 کیلومتر را منطقه مرزی اعلام کردند و مرزنشینان حق ورود و خروج، چرای دام، کشاورزی و مرتع داری ندارند.حال هم می گویند این افراد حق ندارند در تبادلات مرزی سهمی داشته باشند و اگر هم فعالیتی انجام دهند قاچاقچی هستند.

قادرمرزی با بیان قانون باید معیارهای کاری را برای مرزنشینان درنظر بگیرد،یادآورشد: قانون باید تا حدودی به این افراد حق تردد و مبادلات مرزی بدهد،اگر فراتر از قانون عمل کردند متخلف محسوب شوند.

باید به مرز نشینان حق تردد و تجارت کالا داد

عضو کمیسیون عمران درمجلس شورای اسلامی تصریح کرد:این مطلب که مرز باید دارای امنیت باشد درست بوده، ولی ما که همه مجاری امرار معاش این افراد را گرفتیم و باید یک منبعی برای درآمد زندگی اینها بگذاریم. تولید داخلی با ایجاد کارخانه‌های صنعتی در شهرهای مرزی توسعه می یابد.

کارت بازرگانی با تعریف مشخص برای مرزنشینان صادر شود

قادرمرزی با اشاره به اینکه درمناطق مرزی کشور باید کارت بازرگانی به مرزنشینان داد،اظهارداشت: باید درحد و حدود مشخصی به مرزنشینان کارت بازرگانی داد،درغیر این صورت به کاربردن کلمه قاچاقچی برای این مبادله کنندگان اقتصادی به دور از انصاف است.

             

توسعه بازارچه‌های مرزی جلوی قاچاق کالاهای بی کیفیت را می گیرد

همچنین؛سیدباقر حسینی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،درخصوص شرایط بازارچه‌های مرزی در استان سیستان وبلوچستان،گفت: متاسفانه بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان فعال نیستند،هرچند اخیرا معبر مرزی کوچکی باز شده که این موضوع نیز روال عادی خود را طی نمی کند؛با توجه به این که زیرساخت ها برای بازارچه مرزی این استان مهیا است، دولت موظف است که مشکلات بیکاری و فقر مردم این منطقه را حل کند.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، گفت: متاسفانه در مناطق محروم و مرزی هیچ شغل و حرفه مناسبی برای جوانان جویای کار وجود نداشته و این مناطق به حال خود رها شدند، بنابراین تنها راهکار ممکن برای جلوگیری از بیکاری بازگشایی بازارچه‌های مرزی است.

فعالیت رسمی بازارچه‌های مرزی جلوی مهاجرت بی رویه مرزنشینان را می گیرد

این نماینده مردم درمجلس نهم،در خصوص تاثیر  بازارچه های مرزی در کاهش یا افزایش قاچاق کالا به کشور، گفت: با داشتن بازارچه‌های رسمی می توان شاهد افزایش اشتغال و درآمد برای شهروندان مرزی بود و هم جلوی کالاهای بی کیفیت قاچاق را گرفت.

وی تصریح کرد:با فعالیت بازارچه های مرزی علاوه برایجاد اشتغال می توان جلوی مهاجرت بی رویه روستائیان و نقاط مرزی را به شهرهای دیگر کاهش داد و مردم در این منطقه ماندگار شوند.

      

 

 

ضروت ایجاد یک برنامه مدون برای بازارچه های مرزی

از سویی دیگر،یعقوب جدگال درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه بازارچه های مرزی منطقه چابهار چندان فعال نیستند،ظهارداشت:درخصوص فعالیت بازارچه های مرزی منطقه چابهار، کنارک و نیکشهرباید عنوان کنم که چندان فعال نبوده و از رونق اقتصادی خوبی برخوردار نیستند.

وی افزود: این دیار به سبب مرزی بودن و به ویژه مرز دریایی که تنها امکان ایران برای دسترسی به آب‌های آزاد است از موقعیت ممتاز و راهبردی برخوردار بوده که باید با برنامه ریزی جامع از آن استفاده کرد.

جدگال بیان کرد:حال دولت باید اکنون که شرایط اقتصادی نوید روزهای خوش را می دهد به گونه‌ای رفتار کند که چابهار هرچه زودتر به توسعه پایدار برسد،با ایجاد یک برنامه مدون درخصوص بازارچه‌های مرزی می توان از قاچاق سوخت جلوگیری کرد.

نماینده مردم چابهار درمجلس خاطرنشان کرد: استفاده از فرصت‌های پیش رو در زمان رفع تحریم ها ضروری است و از فرصت ها باید استفاده کرد.

                         

نبود جاده مرزی آسفالت دلیل اصلی توقف صادرات خراسان جنوبی به افغانستان

محمد باقرعبادی درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه بازارچه‌های خراسان جنوبی با افغانستان از رونق خوبی برخوردار نیست،گفت: بازارچه های مرزی ما با افغانستان گاهی باز است و گاهی بسته واگر هم باز باشد رونق کافی ندارد.

نماینده مردم بیرجند درمجلس شورای اسلامی افزود:راه مرزی و صادراتی استان خراسان جنوبی از زیرساخت لازم برخوردار نیست و نصف جاده مرزی که در افغانستان قرار گرفته آسفالت نشده است و این امر باعث شده تا بازرگانان و تجار کمتر رغبتی به تبادلات تجاری از این مسیر نشان دهند.

عضوکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد:خراسان جنوبی، شرقی ترین استان کشور و نزدیک به مرزهای افغانستان است و اگر این مسیر مرزی و زیرساخت‌های آن آسفالت شود،یقینا شاهد رونق اقتصادی خواهیم بود.

لزوم ورود دولت برای احیای بازارچه‌های خراسان جنوبی

عبادی با بیان اینکه بعضی اوقات صدها ماشین پشت مرز ایستاده اند، تصریح کرد: وزارت خارجه، سازمان گمرک، ‌وزارت راه و شهر سازی،‌ وزارت صنعت و تجارت باید دست به دست هم بدهند و مرز را احیاء کنند.

وی تصریح کرد: بازارچه مرزی "رزی یزدان"، "گلورده" و" دوکوهانه" درخراسان جنوبی به افغانستان دارای اهمیت اقتصادی هستند که توجه دوباره به آن ها رونق اقتصادی به همراه خواهد داشت.

                            

 

ضرورت همکاری‌ها لازم برای توسعه زیرساخت‌های مرزی

ازسویی دیگر مرادهاشم زهی درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه برای ساخت بازارچه های مرزی نهبندان و سربیشه هزینه‌های زیادی شده است،گفت:علی رغم هزینه‌های زیاد برای ساخت این فضاهای تجاری،‌این بازارچه‌ها غیرفعال است و میلیاردها تومان درآن هزینه شده است،ولی متاسفانه همکاری‌های لازم برای توسعه زیرساخت‌ها ازسوی طرفین صورت نمی گیرد.

نماینده مردم نهبندان در مجلس با بیان اینکه برخی از تجار در مرزهای شرقی کشور سرگردان هستند،افزود: افغانستان برای توسعه زیرساخت های مرزی و آسفالت جاده ها سرمایه گذاری نمی کند و خیلی از کارهای زیربنایی انجام نشده است. عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس  تصریح کرد: توسعه تجارت ازسوی مرزهای شرقی کشور و به خصوص خراسان جنوبی می‌تواند فرصت‌های خوبی را برای ایجاد اشتغال و کار دراین خطه از کشور فراهم کند.

 

 

بازارچه مرزی ماکو یکی از طرح‌های موفق در امر اشتغال زایی است

همچنین محمد علیپور درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه فعالیت پروژه‌های عمرانی در منطقه ماکو باعث اشتغال‌زایی شده است،گفت:کشورهایی که به رشد و توسعه رسیده اند هیچ وقت با پشت میز نشینی رشد و توسعه نیافته اند باید اقدامات سازندگی و هم اقدامات عمرانی،اقتصادی و تجاری درکنار آن صورت بگیرد.

نماینده مردم ماکو،شوط،پلدشت و چالدران در مجلس بازارچه مرزی را که در منطقه آزاد ماکو راه اندازی شده است را یکی از طرح‌های موفق در امر اشتغالزایی عنوان کرد و افزود: با ایجاد و راه اندازی این بازارچه هزاران نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در این بازارچه مشغول شدند.

علی پور اظهارکرد:ورود گردشگر به منطقه آزادماکو باعث رونق تمامی اصناف سطح شهر و منطقه خواهد شد.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تقدیر ازعملکرد خوب منطقه آزاد ماکو، گفت:با توجه به اینکه از عمر این منطقه آزاد زیاد نمی گذرد،اقداماتی خوبی صورت گرفته است و شاهد گشایش دیگر زیرساخت های اقتصادی در این منطقه هستیم.

        

ضرورت جلوگیری از تعطیلی بازارچه‌ها در کردستان 

به گزارش خانه ملت؛ محسن بیگلری نماینده مردم سقز و بانه در مجلس چندی پیش در نشست علنی مجلس شورای اسلامی (دوشنبه، 16 آذرماه) ، در تذکری خطاب به وزیر کشور، گفت: نه  تنها قول شما درخصوص بازگشایی بازارچه سقز به حقیقت نپیوست؛اما بسیاری از بازارچه های بانه و مریوان درحال حاضر بسته شده است که با توجه به بیکاری هزاران خانواده لازم و ضروری است که هرچه سریعتر دستورات لازم برای رفع این مشکل صادر شود.وزارت کشور باید از تعطیلی بازارچه ها در سقز و بانه جلوگیری کند.

ایجاد اشتغال و درآمد برای ساکنان مستقر در نواحی مرزی،صادرات کالاها ومحصولات تولید شده در مناطق مرزی به کشورهای همجوار و واردات و تامین کالاهای مورد نیاز معیشتی برای مردم مرزنشین،ایجاد امنیت اجتماعی در مناطق مرزی،برقراری روابط حسنه و حسن همجواری با مردم مرزنشین کشورهای همجوار وایجاد امنیت پایدار در مرزها، نشر و صدور ارزش ها و فرهنگ‌های اسلامی و ملی به دیگر کشورها و صادرات محصولات و فرآورده های تولید داخل و تحقق هچه بیشتر اقتصاد مقاومتی را می توان  از مهمترین اهداف راه اندازی بازارچه های مرزی نامید./

  • رضا محمدزاده

  • رضا محمدزاده

منطقه آزاد ماکو پایگاه صادرات مجدد کالاهای اروپایی به روسیه می‌شود

رضا محمدزاده | چهارشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۴، ۰۲:۲۸ ب.ظ

نیکان ماکو:

 

به گزارش خبرنگار اعزامی اقتصادی خبرگزاری فارس به منطقه آزاد ماکو، اکبر نوبخت در جمع خبرنگاران به مزایای ایجاد بزرگ‌ترین پایانه صادراتی برای نخستین بار در کشور اشاره کرد و گفت: برای آنکه بتوانیم از موقعیت جغرافیایی منطقه آزاد ماکو که در مرز ترکیه و ورودی به کشور روسیه قرار گرفته است، استفاده کنیم، بزرگ‌ترین پایانه صادراتی در منطقه آزاد ماکو ایجاد شده است.

وی درمورد مشخصات این پایانه صادراتی گفت: این پایانه به مساحت 12 هکتار با هزینه‌ای بالغ بر 25 میلیارد تومان در فاز اول ایجاد شده که در دو فاز دیگر نیز تا 100 میلیارد تومان هزینه در برخواهد داشت.

به گفته مدیرکل گمرک و تسهیل صادرات منطقه آزاد ماکو از آنجایی که روسیه پس از تشدید تحریم‌هایش تمام درهای وارداتی خود را به روی کالاهای اروپایی بسته است، ما می‌توانیم از این ظرفیت برای صادرات این کالاها استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین از ابتدای سال میلادی جدید ورود کالاهای ترکیه به‌عنوان پنجمین صادرکننده کالا به روسیه ممنوع خواهد شد که ما می‌توانیم از تمام این ظرفیت‌ها استفاده کرده و با فرآوری و بسته‌بندی مجدد کالاهای اروپایی و ترکیه در منطقه آزاد ماکو، زمینه‌ای برای درآمد و ایجاد اشتغال فراهم کنیم.

نوبخت گفت: این برای نخستین بار است که یک پایانه صادراتی به‌طور 24 ساعته فعالیت خواهد کرد و مجهز به دوربین‌های مداربسته و برج‌های نوری برای کنترل دقیق و امنیت کالاهای صادراتی خواهد بود.

نوبخت با اشاره به اینکه در گذشته بسیاری از کالاهای صادراتی از جمله محصولات کشاورزی به‌دلیل صف‌های چند روزه در پشت مرز بازرگان فاسد می‌شدند، خاطرنشان کرد: اما از این به بعد صادرکنندگان می‌توانند در صورت بروز چنین مشکلی کالای خود را در پایانه صادراتی تخلیه و بارگیری کنند تا از بروز چنین مسئله‌ای جلوگیری شود.

وی به این نکته هم اشاره کرد که در فازهای دوم و سوم پایانه صادراتی در نظر داریم تا شهرک لجستیک، انبارداری و حتی مکانی برای جانمایی شرکت‌های حمل‌ونقل ایجاد شود تا تمام کارها به سرعت در این منطقه انجام شود.

  • رضا محمدزاده

توافق تهران- آنکارا برای افتتاح مسیر دوم ترانزینی مرز بازرگان

رضا محمدزاده | چهارشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۴، ۰۲:۲۴ ب.ظ

نیکان ماکو:

 

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علیرضا بیکدلی سفیر ایران در ترکیه با اشاره به دیدار خود با «بولنت توفکچی» وزیر گمرک و تجارت ترکیه، اظهار داشت: پیگیری امور تجارت، گمرک، راه اندازی راه آهن مسافری و بهبود شرایط پایانه‌های مرزی محور گفت‌وگوها بود.

وی افزود: با توجه به اتمام عملیات اجرایی، برای افتتاح مسیر دوم ترانزیتی در مرز بازرگان در آینده نزدیک توافق کردیم.

به گزارش فارس، گذرگاه مرزی بازرگان یا مرز بازرگان از مهمترین نقاط گمرک ایران است و در فاصله‌ یک کیلومتری شهر بازرگان قرار دارد. این گمرک در سال 1305 ساخته شد.

  • رضا محمدزاده

پیشرفت 52 درصدی کارخانه سیمان مهر ماکو

رضا محمدزاده | دوشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۴، ۰۲:۱۳ ب.ظ

نیکان ماکو :

مهربان قاسمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: رفع موانع تولید و خروج از رکود واحدهای تولیدی یکی از مباحث مهمی است که در ماکو مورد بحث است که انتظار می‌رود مشکل کارخانه سیمان مهر ماکو نیز در این خصوص مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در برهه‌های مختلف زمانی، مشکلات متعددی برای کارخانه سیمان ماکو ایجاد شد، تصریح کرد: این مشکلات در زمان‌های مختلف سبب شد تا پروژه کارخانه سیمان مهر ماکو از روند اجرایی خود بازماند.

رئیس هیات مدیره شرکت سیمان مهر ماکو با بیان اینکه پروژه کارخانه سیمان ماکو هم اکنون 52 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ادامه داد: سال 86 اوراق سهام مشارکت این کارخانه در استان به فروش رفت.

این مقام مسئول با بیان اینکه باید مشکلات پیش روی این کارخانه برداشته شود تا شاهد به بهره‌برداری رسیدن آن باشیم، اذعان داشت: تحریم‌ها و مشکلاتی که در این خصوص ایجاد شد سبب شده تا این کارخانه از سال 82 تاکنون به نتیجه نرسد.

قاسمی با اشاره به مزایای بهره‌برداری از کارخانه سیمان مهر ماکو، اظهار داشت: با بهره‌برداری از این کارخانه زمینه شغلی 500 نفر از جوانان این شهرستان فراهم شده و در زمینه اشتغالزایی گام‌های موثری برداشته‌می‌شود.

وی ظرفیت تولید روزانه این کارخانه را 3 هزار و 300 تن عنوان کرد و اضافه کرد: در صورت آغاز تولید، شاهد صادرات سیمان از این کارخانه به سایر کشورهای همجوار نیز خواهیم بود.

  • رضا محمدزاده