نیکان ماکو

۷۳ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

قره کلیسای چالدران آماده برگزاری مراسم مذهبی ارامنه جهان

رضا محمدزاده | چهارشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۴، ۰۳:۱۵ ب.ظ
نیکان ماکو :

هر سال در هفته آخر تیر و هفته اول مردادماه که مصادف با شهادت طاطائوس مقدس یکی از حواریون حضرت عیسی مسیح(ع) است، گروه کثیری از ارامنه ایران و جهان برای زیارت مرقد طاطائوس مقدس و برگزاری آیین های مذهبی در قره کلیسای چالدران به این شهرستان سفر می کنند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما قره کلیسا یا کلیسای طاطائوس که به عنوان نهمین اثر کشور در ردیف آثار جهانی به ثبت رسیده است در بین ارامنه جهان به تاده مقدس معروف است. این کلیسا در ۲۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان چالدران بر روی مزار طاطائوس حواری حضرت مسیح (ع) بنا شده است. این کلیسا قدیمی ترین کلیسای عالم مسیحیت به شمار می رود و قدمت آن به قرنهای هفتم و دوازدهم میلادی بر می گردد. بنا به باور مسیحیان ارمنی،کلیسای طاطائوس نخستین کلیسایی است که توسط مبشرین مسیح در دنیا ساخته شده است. اهمیت و قداست خاص این کلیسا موجب شده که همه ساله بسیاری از کشور های مختلف جهان به شهرستان چالدران سفرکرده و در آیین مذهبی سالروز شهادت طاطائوس مقدس در این کلیسا که یکی از مهمترین آیین های جهان مسیحیت است شرکت کنند. برگزاری آیین مذهبی ارامنه جهان همه ساله در ایران ضمن اینکه نشان دهنده زندگی مسالمت آمیز اقوام و ادیان مختلف در ایران و آذربایجان غربی است، صلح و دوستی ایرانیان را به اثبات می رساند. فرماندار چالدران امروز در جلسه هماهنگی مراسم سالیانه مذهبی قره کلیسا با بیان اینکه همه ساله به علت شهادت طاطائوس مقدس یکی از حواریون حضرت مسیح (ع) مراسم خاص مذهبی با عنوان عشای ربانی یا بادارک در مجموعه جهانی قره کلیسا با حضور ارامنه ایران و جهان بر گزار می شود گفت : این شهرستان آماده برگزاری شصت و یکمین مراسم سالیانه مذهبی قره کلیسا است . آقای حسین زاده با بیان اینکه برگزاری این مراسم بر عهده فرمانداری ، سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان و شورای خلیفه گری ارامنه کل آذربایجان است افزود: تمامی مقدمات لازم برای برگزاری این مراسم فراهم شده است. وی تصریح کرد:ایجاد درمانگاه سیار و استقرار گروه امداد و نجات جاده ای ،آتش نشانی ، راهداری و پلیس راه در زمان بر گزاری این مراسم و راه اندازی غرفه های سیار برای فروش مواد غذائی مورد نیاز زائرین از جمله تمهدیدات اندیشیده شده برای برگزاری این مراسم است. فرماندار شهرستان چالدران افزود: پیش بینی می شود امسال افزون بر ۵ هزار نفر از ارامنه سراسر جهان در این مراسم شرکت کنند . امسال شصت ویکمین مراسم سالیانه مذهبی قره کلیسا از اول مرداد ماه به مدت ۳ روز در محل مجموعه جهانی قره کلیسا برگزار خواهد شد. شهرستان چالدران در شمال آذربایجانغربی و هم مرز با کشور ترکیه قرار دارد.

منبع :خبر ماکو

  • رضا محمدزاده

سرمایه گذاری یک هزار میلیارد ریالی در بزرگترین منطقه آزاد کشور

رضا محمدزاده | چهارشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۴، ۰۳:۱۲ ب.ظ

 

نیکان ماکو :

از زمان شروع بکار منطقه آزاد ماکو بصورت رسمی بیش از یک هزارو 468 میلیارد ریال در این منطقه سرمایه گذاری شده است .
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما مدیر سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو گفت : این سرمایه گذاریها مربوط به بخشهای صنایع ؛ انرژی ؛ و صنایع پایین دست معدنی است.
جلیلی با بیان اینکه امسال 15 مورد از درخواستهای سرمایه گذاری درطرحهای مختلف در منطقه آزاد ماکو مورد تایید و موافقت قرار گرفته است افزود : برای اجرای این طرحها سه هزارو 720 میلیارد ریال سرمایه گذاری خواهد شد .
وی با اشاره به اینکه این طرحها در زمینه های کشاورزی ؛ خدماتی و انبار داری هستند و گفت : یکی از سرمایه گذاریها در بخش احداث نیروگاه برق در این منطقه است که برای احداث این نیروگاه توسط سرمایه گذاران خارجی بیش از 90 میلیون دلار سرمایه گذاری خواهد شد .
جلیلی از آغاز واگذاری زمین برای احداث طرحهای تولیدی جدید در شهرک صنعتی شماره دو ماکو خبر داد و گفت : در این شهرک که آماده سازی آن به پایان رسیده و در حال واگذاری است با یک واحد صنعتی تولید تریلی با یک هزارو 571 میلیارد ریال سرمایه گذاری قرار دادمنعقد شده است .
وی خاطر نشان ساخت: با اتمام و شروع بکار این طرح برای 500 نفر بصورت مستقیم شغل ایجاد خواهد شد .
مدیر سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو گفت : طرح مجتمع بزرگ پتروشیمی هم توسط بخش خصوصی در مرحله آخر صدور مجوز و عقد قراد داد قرار دارد  که با اتمام این طرح برای یک هزار نفر بصورت مستقیم در منطقه شغل ایجاد خواهد شد.
منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو بعنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور مان در مساحتی بیش از 500 هزار هکتار، بعنوان هفتمین منطقه آزاد تجاری و اقتصادی کشور پس از مناطق آزاد کیش ، قشم ، چابهار، انزلی ، ارس ، اروند راه اندازی شده است .
این منطقه که در شمال آذربایجانغربی قرار گرفته از سال 90 فعالیت رسمی خود را شروع کرده است.

  • رضا محمدزاده

افزایش سه برابری سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو

رضا محمدزاده | چهارشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۴، ۰۳:۰۳ ب.ظ

            نیکان ماکو ـ مدیر سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو گفت: میزان سرمایه گذاری در این منطقه در سه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه برابر شده است.            

ابراهیم جلیلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از یک هزار و 468 میلیارد ریال سرمایه گذاری در سازمان منطقه آزاد ماکو محقق شده و طرح ها در حال بهره برداری هستند.
وی با اشاره به تشکیل منظم کمیسیون های سرمایه گذاری در سازمان منطقه آزاد ماکو اضافه کرد: شتاب قابل قبولی به بررسی درخواست های سرمایه گذاری در این سازمان داده شده و 15 مورد نیز تایید شده است.
وی اظهار کرد: حجم سرمایه گذاری این طرح ها در حدود سه هزار و 720 میلیارد ریال بوده که در مرحله عقد قرارداد هستند.
مدیر سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو ادامه داد: صنایع انرژی، نیروگاه برق و پایین دست معدنی با سرمایه گذاری خارجی بیش از 90 میلیون دلار و همچنین  سرمایه گذاری های داخلی در طرح های کشاورزی، خدماتی و انبارداری از جمله مهمترین این طرح ها به شمار می روند.
جلیلی گفت: علاوه بر آن، واگذاری زمین در شهرک صنعتی جدید و سایت صنایع سبک منطقه آزاد ماکو آغاز شده که قرارداد تولید انواع تریلر با حجم سرمایه گذاری یک هزار و 571 میلیارد ریال و اشتغال بیش از 500 نفر منعقد شده است.
وی افزود: طرح های بزرگ سرمایه گذاری دیگری در رابطه با صنایع غذایی، کشاورزی، نساجی، صنایع معدنی و لجستیک نیز در مرحله رسیدگی هستند و همچنین احداث  مجتمع عظیم پتروشیمی توسط بخش خصوصی با اشتغالزایی یک هزار نفر به طور مستقیم و 10هزار نفر به طور غیر مستقیم در مراحل نهایی عقد قرارداد هستند.
منطقه آزاد ماکو هفتمین منطقه آزاد تاسیس شده در کشور است که در سطح پنج هزار کیلومتر مربع در مرز ایران با کشورهای ترکیه و جمهوری خودمختار نخجوان قرار دارد.

  • رضا محمدزاده

احتمال سرمایه‌گذاری فیات و بنز در منطقه آزاد ماکو

رضا محمدزاده | چهارشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۴، ۰۲:۵۹ ب.ظ

نیکان ماکو :                        

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از سرمایه‌گذاری یک شرکت خارجی در زمینه تولید و خدمات پس از فروش خودرو در این منطقه خبر داد و گفت: با شرکت فیات و بنز مذاکراتی انجام شده است.

حسین فروزان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره چگونگی خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی در منطقه آزاد ماکو اظهار کرد: در بحث تردد خودرو ظلم مضاعفی به مردم این منطقه شده و ایرادات قانونی در این زمینه وجود دارد، چراکه منطقه آزاد ایجاد شده اما قوانینی محدودکننده برای آن وضع شده است.

وی گفت:‌ با وجود اینکه ورود خودروی خارجی به مناطق آزاد بلامانع است، این خودروها برای تردد در منطقه آزاد ماکو با مشکلاتی مواجه هستند.

فروزان افزود: بومیان منطقه آزاد ماکو که خودروی وارداتی دارند حتی نمی‌توانند تا ارومیه (مرکز استان) بروند. البته تردد این خودروها از ماکو تا ارومیه در کارگروه هیات دولت تصویب شده اما باید به تصویب مجلس نیز برسد تا عملیاتی شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو ادامه داد: نمی‌شود انتظار داشت که خودروی وارداتی خریداری شود ولی فقط حق تردد تا شعاع 30 کیلومتری منطقه به آن داده شود؛ از این رو باید قوانین اصلاح شود و محدوده تردد گسترش یابد. 

وی درباره اینکه با برداشتن محدودیت تردد خودروهای وارداتی در مناطق آزاد امکان دارد بومیان آن منطقه خودرویی خریداری کرده و آن را به غیر بومیان با قیمت بالاتری واگذار کنند، توضیح داد: محدوده تردد خودروهای وارداتی در قانون تعیین شده است. بر این اساس مشخص شده که برای هر روز اقامت در خارج از منطقه، صاحب خودرو چقدر باید جریمه پرداخت کند. از طرفی این خودروها GPS دارند و محدوده تردد آنهاکاملا قابل کنترل است. با این حال معتقدیم قوانینی که محدودیت ایجاد می‌کنند، باید اصلاح شوند.

  • رضا محمدزاده

  • رضا محمدزاده

مسابقات فوتسال جام رمضان امسال قهرمانان خود را شناخت.

رضا محمدزاده | سه شنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۰۷:۳۵ ب.ظ

نیکان ماکو :

امسال مسابقات فوتسال جام رمضان در دو قسمت کارمندان و بخش خصوصی با حضور پرشمار تماشاگران خونگرم ماکویی بعد از افطار هر شب در سالن 2000 نفری پیگیری شد و در یک فینال شکوهمند پایان پذیرفت.

در مسابقات آزاد تیم بازارچه  بزرگ مرزی ماکو در یک رقابت نفس گیر بر تیم مشاوره خودرویی بهنام غلبه کرد و قهرمان شد..قبل از این مسابقه تیم پیشکسوتان ماکو با هم دیداری تماشایی برگزار کردند و قهرمانان قدیم گوشه ای از توانمندیهای خود را به رخ همه کشیدند که در پایان تیم پیشکسوتان الف بر تیم ب غلبه کرد.

در نتیجه در مسابقات فوتسال کارمندان تیم منطقه آزاد ماکو اول- شهرداری ماکو دوم -نظام مهندسی سوم شدند.

در مسابقات آزاد تیم بازارچه بزرگ مرزی ماکو اول شد و مشاوران خودرویی بهنام دوم و تیمهای قزبعلی و بازرگانی سلیمانی مشترکا سوم شدند.

  • رضا محمدزاده

نماز عید فطر در بعضی محلات ماکو(گزارش تصویری)

رضا محمدزاده | شنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۴۷ ق.ظ

با تشکر از زحمات آقایان هادی دولخانی و علی جدی

  • رضا محمدزاده
دیدار معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار ماکو با خانواده تحت پوشش بهزیستی
نیکان ماکو :
به گزارش سایت اطلاع رسانی فرمانداری شهرستان ماکو، در اولین روز از هفته بهزیستی خانم " قربانی " معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری بهمراه رئیس اداره بهزیستی با حضور در منزل یکی از خانواده های تحت پوشش این سازمان با آنان دیدار و گفتگو کردند.
خانم " قربانی " در این دیدارها با تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر گفت : باید مسئولین برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای با هدف کاهش آسیب‌ها، فعالیت‌های پیشگیرانه و توانمندسازی مددجویان انجام دهند.
معاون فرماندار ماکو با تاکید بر توجه هر چه بیشتر در زمینه کار و اشتغال زائی و کمک به این قشر اظهار داشت : این قشر از افراد جامعه ، پر تلاش ترین افراد بوده و نباید معلولیت باعث دوری آنان از اشتغال و یا بهره مندی از خدمات دولت گردد.
" زینالپور " رئیس اداره بهزیستی ماکو هم در این دیدار گفت : تلاش می کنیم با جدیت و تلاش مضاعف و با پیروی  از رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری و در راستای سیاستهای دولت در جهت رسیدگی به امور افراد تحت پوشش قدمهای موثری برداریم.
لازم به توضیح است در پایان دیدار هدیه ای به رسم یادبود به این خانواده اعطاء شد.
  • رضا محمدزاده

 

نیکان ماکو :

برای تسهیل در ورود و خروج کامیونها از بزرگترین پایانه مرزی زمینی کشور در مرز بازرگان و ترکیه خطوط جدید در این پایانه ایجاد می شود .
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما مدیر پایانه مرزی بازرگان با اعلام این خبر گفت : در راستای تسریع در عبور و مرور و حمل و نقل کامیونهای ایرانی و خارجی از این پایانه مرزی تعداد دو خط موجود تردد کامیونها در این مرز به چهار خط افزایش می یابد .
رحمانی افزود: با این افزایش خطوط ، ظرفیت عبور ومرور کامیونها بیشتر و زمان توقف در این پایانه مرزی کاهش می یابد.
وی گفت : به این منظور طرف ایرانی تمام اموراتش را انجام داده و دربها  آماده نصب وهر چهار گذر و گیتهای موقت آماده شده است و  اقدامات صورت گرفته در طرف ترکیه نیز بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
رحمانی اظهار امیدواری کرد با تکمیل اقدامات طرف ترک بزودی شاهد ایجاد این خطوط عبور و مرور کامیونها در بزرگترین پایانه مرزی زمینی کشور باشیم.

  • رضا محمدزاده

  • رضا محمدزاده