نیکان ماکو

                             
   منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو مستعد و دارای 500 کیلومتر مربع مساحت است.
           

نیکان ماکو :  آذربایجان‌غربی استانی است که با سه کشور مرز مشترک داشته و تنها استان در کشور است که از آن با عنوان دروازه اروپا یاد می‌شود.

این استان با توجه به اینکه از ظرفیت بالای تجاری و بازرگانی برخوردار است ولی آنگونه که باید مورد توجه و حمایت مسئولان واقع نشده و زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در آن فراهم نشده است.

آذربایجان‌غربی علاوه بر دارا بودن ظرفیت مرزی از ظرفیت‌های طبیعی بسیاری اعم از گردشگری، کشاورزی و صنایع و معادن برخوردار است به طوری که قطب کشاورزی کشور، اولین تولید کننده عسل در کشور، دارای بزرگترین منطقه آزاد تجاری صنعتی کشور محسوب شده و نیز دارای بزرگترین معدن طلای خاورمیانه و دو اثر به ثبت رسیده جهانی است.

بنابراین استاندار آذربایجان‌غربی فرمانداران این استان را تشویق به جذب سرمایه‌گذار و آماده‌سازی زمینه‌های سرمایه‌گذاری فرا خوانده است.

خبرنگار تسنیم از نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی جویای ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری این شهرها شد که محمد علی‌پور با بیان اینکه سرمایه‌گذار به‌دنبال صرفه اقتصادی و بازگشت سرمایه در محل سرمایه‌گذاری است اظهار داشت: منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو مستعد و دارای 500 کیلومتر مربع مساحت است و خوشبختانه مناطق آزاد از امتیاز معافیت مالیاتی سرمایه‌گذاران برخوردار است و تسهیل در عملیات اداری و رفع بروکروسی‌های اداری از فواید مناطق آزاد است و این امر سبب می‌شود سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد رغبت بیشتری نشان دهند.

نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری با حجم 2 میلیارد دلار در پتروشیمی از جمله مواردی است که هم‌اکنون آخرین مراحل خود را در محدوده پلدشت از منطقه آزاد ماکو طی می‌کند و با تامین گازتوسط وزارت نفت کار خود را آغاز می‌کند.

علی‌پور از انعقاد موافقت‌نامه میان سرمایه‌گذاری از چین با منطقه آزاد ماکو برای احداث نیروگاه 500 مگاواتی خبر داد و گفت: مقدمات موافقت‌نامه میان سرمایه‌گذار چینی و منطقه آزاد ماکو مبادله شده است.

وی با بیان اینکه زمین حاصل‌خیز این منطقه ظرفیت راه‌اندازی صنایع تبدیلی و کشاورزی را فراهم می‌کند گفت: اگر زمین حاصلخیز منطقه آزاد ماکو بالاتر از موقعیت تجاری و صنعتی منطقه نباشد کمتر نیز نیست.

علی‌پور گفت: تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران داخل کشور و عده‌ای نیز از خارج اقدامات اولیه برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف صنعتی، تجاری، صنایع تبدلی و حتی نساجی را طی کرده‌اند که در صورت عملیاتی شدن این سرمایه‌گذاری‌ها تحول بزرگ اقتصادی در منطقه و حتی کشور رخ داده و به طور چشم‌گیر از میزان بیکاری در آذربایجان‌غربی کاسته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این جنب و جوش سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ماکو در هیچ کدام از شهرستان‌های آذربایجان‌غربی وجود ندارد اظهار داشت: با راه‌اندازی فرودگاه منطقه آزاد ماکو که از جمله زیرساخت‌های اصلی برای سرمایه‌گذاری محسوب می شود چرخ اقتصاد تا حدودی در این منطقه به حرکت درمی‌آید و امید است نخستین پرواز آزمایشی این فرودگاه شهریور ماه امسال انجام شود.

کارخانه صنایع تبدیلی در شاهین‌دژ راه‌اندازی شود

حسن عباسی، فرماندار شاهین‌دژ در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه مجوز ساخت کارخانه سیمان در این شهرستان  دریافت شده است اظهار داشت: در حال حاضر مراحل نهایی ساخت این کارخانه به پایان رسیده و پیش‌بینی می‌شود که امسال  زمین این کارخانه کلنگ زنی شود.

وی از ساخت کارخانه کنسانتره سنگ آهن در این شهر خبر داد و افزود: با توجه به اینکه بیش‌ترین معادن سنگ آهن در این شهر وجود دارد با 2 سرمایه‌گذار که اعلام آمادگی کرده‌اند وارد مذاکره شده‌ایم.

فرماندار شهرستان شاهین‌دژ با بیان اینکه مواد معدنی این معادن به‌صورت خام به فروش می‌رسند بیان کرد: اگر کارخانه‌ صنایع تبدیلی از سوی بخش خصوصی ساخته شود از میزان بیکاران در این شهرستان کاسته شده و درآمدزایی در این شهرستان نیز افزایش می‌یابد.

عباسی گفت: ارزش افزوده فروش مواد خام 30 تا 35 درصد برای شهرستان است اگر این مواد فرآوری شود این میزان تا 300 درصد افزایش می‌یابد.

فرماندار شاهین دژ با اعلام اینکه سیاست کار حمایت از بخش خصوصی است تصریح کرد: اگر با هدف و بر اساس برنامه‌های تدوین شده پیش رویم به تدریج  مشکلات حل می‌شود.

مرز رسمی پلدشت با جمهوری نخجوان از مهمترین ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری

اکبر عبدالله‌نژاد فرماندار پلدشت نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در شهرستان پلدشت اشاره و اظهار داشت: ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در این شهرستان منحصر به فرد است که از جمله آن می‌توان به قرارگیری در محدوده منطقه آزاد ماکو، برخورداری از اراضی وسیع و مستعد کشاورزی، ایستگاه‌های پمپاژ و سدهای مخزنی اشاره کرد.

وی مرز رسمی با جمهوری خود مختار نخجوان و تفرجگاه ساحلی ارس را از دیگر ظرفیت‌های قابل توجه در حوزه سرمایه‌گذاری در پلدشت عنوان و بیان کرد: از دیگر این ظرفیت‌ها شهرک صنعتی است که عملیات احداث آن در حال اجرا بوده و امید است پس از بهره‌برداری آماده سرمایه‌گذاری در بخش صنعت باشد.

فرماندار پلدشت به اقداماتی که از سوی فرمانداری این شهرستان برای جذب سرمایه‌گذار انجام گرفته اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه این شهرستان در محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو واقع شده است و فرآیند هرگونه واگذاری طرح از طریق سازمان منطقه آزاد ماکو است بنابراین کلیه متقاضیان و سرمایه‌گذاران برای گذراندن مراحل قانونی به سازمان مذکور معرفی می‌شوند.

عبدالله‌نژاد مشکلات و موانع سرمایه‌گذاری در این شهرستان را متذکر شد و افزود: از اصلی‌ترین موانع موجود در بخش سرمایه‌گذاری کمبود آب مورد نیاز و بروکراسی‌های اداری است.

وی به اهمیت سرمایه‌گذاری در شهرستان پلدشت اشاره و تصریح کرد: با توجه به وجود استعداد قوی منطقه در زمینه سرمایه‌گذاری یا جذب سرمایه‌گذار به ویژه در بخش کشاورزی علاوه بر اینکه شاهد رونق و توسعه اقتصادی منطقه می‌شویم مشکل اشتغال تعداد زیادی از بیکاران منطقه نیز حل می‌شود.

مهاباد در حوزه گردشگری و خدمات شهری سرمایه‌گذار جذب می‌کند

جعفر کتانی فرماندار مهاباد نیز به خبرنگار تسنیم گفت: امسال جذب سرمایه‌گذار در بخش خدمات شهری و نیز در حوزه گردشگری مهاباد صورت می‌گیرد.

کتانی تصریح کرد: با توجه به اینکه اخیرا استاندار آذربایجان‌غربی بر جذب سرمایه‌گذار توسط فرمانداران شهرستان‌ها تاکید کرده است، برای تحقق درخواست وی، جلساتی با برخی افراد سرمایه‌گذار برگزار شده و امید است که به نتیجه برسد.

فرماندار مهاباد با بیان اینکه هم‌اکنون مهمترین موانع جذب سرمایه‌گذار و راهکارهای رفع آن در این شهرستان در حال بررسی است گفت: امیدواریم با جذب سرمایه‌گذار بومی و یا غیربومی شاهد رشد و توسعه بیش از پیش این شهرستان و رونق اقتصادی و اشتغال در مهاباد شویم.

  • رضا محمدزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی