نیکان ماکو

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

راه اندازی دروازه واحد صادراتی در مرزهای رسمی کشور ضروری است

        نیکان ماکو - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه صادرات کشور گفت: راه اندازی دروازه واحد صادراتی در مرزهای رسمی کشور ضروری است و می تواند در بهبود و تسهیل صادرات تاثیرگذار باشد.

        

            

ولی الله افخمی راد روز پنجشنبه در دیدار با استاندار آذربایجان غربی افزود: روشی که در واردات و صادرات مرزها وجود دارد پایدار نیست و در این خصوص نیازمند برنامه ریزی بلند مدت و هماهنگ در مرکز هستیم.
وی بر وجود دروازه و مدیریت واحد در مرزها تاکید کرد و گفت: باید زمینه های انجام این اقدام در نقاط مختلف کشور فراهم شود.
وی اظهار کرد: نبود مدیریت واحد که باید توسط گمرک در مرزها صورت گیرد یکی از مشکلات موجود است که با عملیاتی شدن آن قدمی به سوی تمرکز امور مدیریتی در مرزها برداشته می شود .
استاندار آذربایجان غربی نیز در این دیدار گفت: در برخی موارد تجار ترک اقدام به خرید کالا و اقلام خود از کشورمان می کنند و این صادرات به صورت رسمی از مرزها صورت نمی گیرد که این موارد نیازمند راه حل و سیاست های متمرکز است.
قربانعلی سعادت بر لزوم مدیریت واحد در مرزها تاکید کرد و افزود: هر چند دستورالعمل مدیریت واحد ابلاغ شده ولی نقص هایی دارد که امیدواریم مرتفع شوند.
وی با اشاره به تصویب خرید دو دستگاه x -ray برای گمرک بازرگان و تمرچین و عقد قرارداد و تفاهم نامه با شرکت هندی برای راه اندازی این دستگاه ها اظهار کرد: با وجود پیگیری های مکرر از مرکز، نتیجه ای در راستای اقدام در این خصوص نگرفته ایم.
آذربایجان غربی یکی  از استان های مرزی کشور است که بیش از 960 کیلیومتر مرز مشترک با سه کشور عراق، ترکیه و جمهوری خودمختار نخجوان دارد.
این استان تنها پایانه زمینی صادراتی از ایران به کشورهای اروپایی محسوب می شود و نقش بسزایی در توسعه تجارت خارجی به ویژه صادرات ایفا می کند.
بهره مندی از وجود 9 گمرک و پنج بازارچه مرزی و همچنین منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو از ظرفیت های بزرگ و مهم تجارت خارجی آذربایجان غربی به شمار می رود.
بازرگان، پلدشت، رازی، سرو، تمرچین از جمله مرزهای رسمی آذربایجان غربی به شمار می روند.

  • رضا محمدزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی