نیکان ماکو

ایجاد سیستم مکانیزه نوبت‌دهی در مرز بازرگان

رضا محمدزاده | جمعه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۱۸ ق.ظ

نیکان ماکو:

برای رفع مشکل رانندگان ،توقفگاه و سیستم نوبت‌دهی مکانیزه در مرز بازرگان ایجاد می شود.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما مدیر کل گمرک و ترانزیت منطقه آزاد تجاری ماکو گفت: ایجاد سیستم مکانیزه نوبت‌دهی و توقفگاه در گمرک این منطقه یکی از ضرورت‌هایی است که با ایجاد آن بسیاری از مشکلات رانندگان کامیون حل می‌شود.
اکبر نوبخت افزود: با آغاز به کار این سیستم تا پنج ماه آینده همه رانندگان از زمان دقیق خروج از مرز و جزییات این موضوع آگاه می‌شوند و می‌توانند برای خود برنامه‌ریزی کنند.
وی خاطرنشان کرد: اگر راننده ای قرار است چند روزی در گمرک بمانند می‌تواند از امکانات این توقفگاه بهره‌مند شود و معطلی نخواهد داشت.
نوبخت از افزایش ظرفیت لاین‌های ورود و خروج در مرز بازرگان خبر داد و گفت: ظرف 20 روز آینده رفت و برگشت در این مسیر چهار خطه می‌شود و دو لاین برای رفت و دو لاین برای برگشت فعالیت خواهد کرد.
مدیر کل گمرک و ترانزیت منطقه آزاد تجاری ماکوبا اشاره به اینکه روزانه 300 تا 350 کامیون از مرز بازرگان خارج می‌شوند و ورودی کامیون از ترکیه کمتر است اضافه کرد: با طرف‌های ترک نیز در این زمینه مذاکره و تفاهم کردیم و قرار است آنها هم در این زمینه اقدام کنند.
وی بزرگ‌ترین مشکل در ترانزیت کالا در گمرک بازرگان را ارزان‌بودن سوخت در ایران عنوان کرد وافزود: ترک‌ها تمایل دارند از سوخت ما استفاده کنند که بعد از مشکلاتی که در این زمینه به وجود آمد، در نهایت دولتمردان تفاهم‌نامه‌ای را به امضاء رساندند تا باک کامیون‌های دو طرف در مرز پلمب شده و رانندگان ترک نتوانند از سوخت ارزان ایران استفاده کنند.
نوبخت تاکید کرد: با این تفاهم‌نامه مشکلات خیلی بیشتر شده و با چالش‌های زیادی مواجه هستیم، چون کنترل پلمب بودن باک‌ کامیون‌های ترک کار سختی است.
براساس توافق روسای جمهوری ایران وترکیه قرار است میزان تجارت طرفین از 15 میلیارد دلار فعلی به 30 میلیارد دلار برسد.
مرز بازرگان در شمال آذربایجان غربی و در محدوده منطقه آزاد ماکو قرار دارد.
منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو بعنوان بزرگترین منطقه آزاد کشورمان در مساحتی بیش از 500 هزار هکتار، بعنوان هفتمین منطقه آزاد تجاری و اقتصادی کشور پس از مناطق آزاد کیش ، قشم ، چابهار، انزلی ، ارس ، اروند راه اندازی شده است .
این منطقه که در شمال آذربایجانغربی ودر محدوده  سه شهرستان ماکو،شوط و پلدشت قرار گرفته از سال 90 فعالیت رسمی خود را شروع کرده است.
منطقه آزاد ماکو در مجاورت کشورهای ترکیه و آذربایجان قرار دارد.

  • رضا محمدزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی